?>

Ekipa TVN w Gościńcu Rabe

Wspólnie z ekipą TVN przygotowaliśmy krótki reportaż na temat zimowych atrakcji w Bieszczadach ….

Więcej ›

O kolejce bieszczadzkiej 25.08.2013 · 22:36

Opinie przewodników turystycznych
Stowarzyszenia Przewodników Turystycznych Karpaty
i turystów o bieszczadzkiej kolejce wąskotorowej (2013 r.) 

Przewodnicy turystyczni i goście odwiedzający Bieszczady wyrażają uznanie dla Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Wąskotorowej, jej działaczy, pasjonatów i pracowników za uratowanie tej atrakcji turystycznej regionu przed zagładą i dokonanie wielu cennych inwestycji dla turystów. Ceniona jest uprzejmość pracowników stacji w Majdanie i sympatyczna obsługa klienta.
Zalety Stacji w Majdanie:
- parking bezpłatny z toaletami,
- odkryte wagoniki – świetne na dni ciepłe i pogodne, ale nie na deszczowe. Brak toalet w składzie pociągu – zwłaszcza przy deszczu i zimnie – jest bardzo uciążliwy dla klientów.
- muzeum kolejki w wyremontowanym budynku stacji z salą edukacyjną i możliwością obejrzenia ciekawych filmów o walorach regionu (zwłaszcza w dni deszczowe!),
- nowy parowóz muzealny przy parkingu (duża atrakcja dla dzieci i dorosłych fotografujących się na tle parowozu)
- wyremontowanie i uruchomienie parowozu do przejazdów na trasie ciuchci,
- plansze informacyjne z mapą terenu przy budynku stacji.
- pamiątkowe karteczki, widokówki i wydawnictwa o kolejce.

Co trzeba zrobić, aby przejazd kolejką a stał się bardziej atrakcyjny?
I. Na trasie Majdan – Cisna – Dołżyca – Krywe – Przysłup:
1. Odkrzaczyć w wielu miejscach torowisko na trasie odsłaniając widoki na góry! Turyści nie są zadowoleni z przejazdu tym odcinkiem! Twierdzą, że jest bardzo nudny!
2. Zobowiązać decyzją administracyjną Wójta Gminy Cisna właścicieli posesji położonych przy torze ciuchci do uprzątnięcia otoczenia domów ze śmieci i porzuconych przedmiotów.
3. Oznaczyć napisami wszystkie dawne stacje kolejki np. CISNA. DOŁŻYCA, KRYWE, PRZYSŁUP, PRZEŁĘCZ PRZYSŁUP, aby turysta wiedział, gdzie się znajduje.
4. Wykonać perony na tych stacjach, umożliwiające wygodne wysiadanie z wagoników, aby kolejka mogła zatrzymać się na kilkuminutowy postój (zależny od pogody) umożliwiając turystom fotografowanie się na tle składu kolejki i krajobrazu górskiego, a także skorzystanie z toalet na tych przystankach! które w sezonie trzeba ustawić.
5. W Krywem i na Przysłupiu warto wykonać tablice – panoramy gór z ich nazwami i opisem, aby turysta wiedział na co patrzy. Tam powinna na kilka minut zatrzymywać się ciuchcia ze względu na walory widokowe tych miejsc.
6. Na w/w stacjach kolejki – w przyszłości – warto by wykonać z bali stylowe deszczochrony w stylu bojkowskim (dach czterospadowy charakterystyczny dla Bieszczadów) wykonane w oparciu o wzór wyłoniony w konkursie architektów krajobrazu. To musi być ładny obiekt przyciągający uwagę i umożliwiający schronienie się w czasie deszczu. Powinna znajdować się w nim krótka informacja o miejscowości.
7. W przyszłości przy przystankach ciuchci może rozwinąć się sprzedaż produktów lokalnych (np. pamiątki, sery, jadło, owoce leśne itp.) dające możliwość zarobkowanie miejscowej ludności. Stoiska te powinny również zaprojektować architekci krajobrazu, aby nie szpeciły otoczenia (jak przy zaporze w Solinie). Pierwsze z nich powinny powstać już w Cisnej i w Dołżycy, a kolejne na dalszych stacjach, a także i na Przełęczy Przysłup.
8. Warto zaproponować miejscowym restauratorom wystawianie przy peronach na przystankach w CISNEJ, DOŁŻYCY, KRYWEM I PRZYSŁUPIU jadła regionalnego w po symbolicznej cenie 1-2 zł (np. dwa pierogi opiekane z ziemniakami, z czosnkiem niedźwiedzim i pokrzywą na małej tacce jako specjalność lokalnych restauracji, aby turysta wysiadł na chwilę i kupił. Będzie to zarazem reklama danego lokalu, jego kuchni i zachęta do zajrzenia tam na obiad.
Na przystankach ciuchci warto też zaproponować lokalnym wytwórcom wystawienie do kupienia różnych drobiazgów w formie pamiątki z ciuchci: np. mała lokomotywka – miniaturka dla dzieci, nalepka z logo kolejki, folder o kolejce i trasach z cenami i rozkładem jazdy w środku, pocztówki lub ich zestawy z historycznymi zdjęciami itp. Nie każdy dopcha się, by taka pamiątkę nabyć na stacji w Majdanie.
9. Gdy pociąg zatrzyma się trzy razy na trasie 3 razy po 10 minut i w Przysłupiu na postój 20 minutowy zlikwidujemy uczucie nudy!!!
10. W Przysłupiu trzeba oznaczyć dla turystów dojście torowiskiem do miejsca widokowego na połoniny (nieco za przystankiem) z tablicą panoramiczną i odsłonić je z zakrzaczeń. Tam powinny być też zbudowane ładne i czyste toalety o kilku kabinach dla pań i panów, aby nie było kolejki i wszyscy zdążyli załatwić w czasie postoju tak ważna potrzebę!
11. Na przystankach końcowych stacji ciuchci trzeba pilnie wykonać po kilka ławek do odpoczynku dla osób starszych, które nie zawsze idą do restauracji (bądź sklepu), a chcą usiąść z lodem, czy kawą i chwilę odpocząć, zwłaszcza w Balnicy.

II. Na trasie Majdan – Żubracze – Solinka – Balnica:
1. Większość turystów, którzy mieli możliwość przejechania dwoma odcinkami trasy kolejki za znacznie ciekawszy uważają odcinek z Majdanu do Balnicy. Trzeba zatem bardziej promować tę trasę w internecie na stronie ciuchci i w wydawnictwach o niej.
2. Na tej trasie trzeba szybko wykonać:
a/ toalety !!! na stacji końcowej w Balnicy, aby turyści nie włazili w „papierzaki” otaczające cały teren leśny otoczenia stacji. Na razie przynajmniej prymitywną „sławojkę”!
b/ Kilka ławek z zadaszeniem, aby osoby starsze mogły usiąść na czas postoju. Nie każdy biegnie do sklepu, czy na granicę ze Słowacją.  W przyszłości – piękne stylowe deszczochrony w stylu bojkowskim (ujednolicenie na całej trasie) z ławeczkami dla większej grupy osób.
c/ Nazwa stacji z planszą w deszczochronie i krótkim rysem historycznym Balnicy.
d/ Letnia Gastronomia (VII – VIII)
d/ wykonać przystanek Solinka z nazwą stacji oraz peronem (przy łuku kolejki), aby turyści mogli wysiąść na 10 minut i wykonać zdjęcia gór. Na tablicy informacyjnej umieszczonej na tle lasu (aby nie przesłaniać widoku) powinny znaleźć się mapa okolicy i rys historyczny dawnej wsi.
3 PROPOZYCJE POLEPSZENIA WIZERUNKU KOLEJKI I PRZYCIĄGNIĘCIA TURYSTÓW
1. Umundurowanie załogi pociągu w wyróżniający ich strój służbowy (mundury kolejarskie z logo ciuchci i czapki) a nawet w historyczny strój z czasów CK monarchii austrowęgierskiej nawiązując do początków kolejki z końca XIX w. Byłaby to nie lada atrakcja i wielu turystów chciałoby się fotografować z tak umundurowanymi pracownikami obsługi. Można to zrobić z projektu w wyniku ogłoszonego konkursu.
2. Wykonać radiofonizację wagonów i nagrać (np. w studio w Sanoku) dla odpowiednik odcinków trasy i przystanków na niej „komentarz z ciekawostkami” (krótkie sekwencje), które będą puszczane przez kierownika pociągu tylko w odpowiednich miejscach. Nie dajemy muzyki – tylko krótkie sekwencje z ciekawostkami o danym miejscu). To nie jest duży wydatek, a bardzo potrzebny, aby turysta poznawał teren i wrócił z pozytywnymi wrażeniami.
3. Wykonać ładny pamiątkowy bilet z dymiącym parowozem na tle gór i logo kolejki na każdą porę roku (wiosna, lato, jesień).
4. W dni deszczowe kolejka powinna wyruszać na trasę z wagonikami zamkniętymi z toaletami, aby nie było ziąbu. Nie można puszczać na trasę wagonów odsłoniętych, bo dzieci i starsi szybko marzną i chcą siusiać, a nie ma toalet!
5. W sali muzeum kolejki powinny być pokazywane nieustannie filmiki o kolejce i jej trasie, zachęcające do przejazdu.
6. Kolejka może mieć na końcu składu wagonik restauracyjny, aby na przystankach – w czasie zimna – można było kupić gorącą herbatę, żurek, barszcz, bigos itp., a w czasie upału wodę mineralną, piwo czy słodycze. Byłby to biznes dla restauratora i kolejne sezonowe miejsce pracy.
7. Przy wszystkich przystankach kolejki Zespół Karpackich Parków Krajobrazowych powinien umieścić ładne i jednolite tablice informacyjne o Ciśniańsko – Wetlińskim Parku Krajobrazowym z jego mapką sfinansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego.
8. Fundacja kolejki powinna powiadomić wszystkie pensjonaty i większe obiekty noclegowe w Bieszczadach, w jaki sposób turyści w nich goszczący mogą zakupić bilet za pomocą internetu i mieć pewność, że pojadą kolejką. Wielu z nich dociera do stacji w Majdanie pokonując spore odległości i okazuje się, że już nie ma biletów i możliwości jazdy. To zniechęca klienta i często rezygnuje z kolejki.
Troska o walory krajobrazowe tras ciuchci i spełnienie oczekiwań klienta powinny być piorytetem Fundacji i władz samorządowych gminy Cisna.

 


Designed by www. bieszczady .pl © 2009
Gościniec Rabe - pensjonat w Bieszczadach